4 ביוני 2010

זה הסוד שלי

אמיליה מזור


הנושא של החודש הוא מוסיקה ואני רוצה לדבר על סגנון אמנותי שמתקשר בתודעה שלנו היום לסגנון  מוסיקת ההיפ-הופ והראפ וזהו סגנון הגרפיטי.

רקע: "גרפיטי הם ציורים הנעשים על גבי רכוש הן ציבורי והן פרטי. גרפיטי יכול להיות אומנות, ציור או כתובת. בדרך כלל מדובר בציורים שנעשים ללא הסכמת בעלי הרכוש.
המילה "גרפיטי" מקורה במילה היוונית "גרפאין" שפירושה "לכתוב".
גרפיטי היה קיים מאז ימי קדם - כבר באימפריה הרומית וביוון העתיקה התקיימו כתובות גרפיטי. ניתן אפילו לומר שציורי מערות קדומים הם גרפיטי.
המילה "גרפיטי" תיארה במקור כתובות וציורים שנמצאו על פסלים או על קירות, כגון כתובות שנמצאו בקטקומבות של רומא או על קירות פומפיי. מדובר הן בכתובות והן בציורים אשר נחשבו לוונדליזם מאחר שצוירו ללא הסכמת בעלי הרכוש שעליו צוירו הכתובות.
בתקופה המודרנית ניתן לראות כגרפיטי את הכתובות שציירו חיילים צרפתיים על אתרים שעברו לידם במצרים במהלך מלחמות נפוליאון.
בישראל ניתן לראות גרפיטי מימי מלחמת העולם הראשונה, הנמצא באחד מבתי המושבה הטמפלרית וילהלמה (כיום בני עטרות). הגרפיטי צויר על ידי חיילים בריטיים ששהו במושבה.
במאה ה-20 ובייחוד לאחר מלחמת העולם השנייה, נהגו כנופיות עירוניות בארצות הברית ליצור גרפיטי על ידי ריסוס צבע על קירות באתריים ציבוריים על מנת לסמן את הטריטוריה שלהם. פעמים רבות התקשרו הכתובות לתרבות מוזיקת ההיפ הופ והראפ. עם הזמן התנתק המנהג מ''תרבות הכנופיות'' ונעשה נפוץ, וכן מורכב ואומנותי יותר. במקרים ספורים אף החליטו בעלי הקירות לא למחוק את הגרפיטי. לדוגמה לכך, בישראל, היא השארת הגרפיטי על בניין גן העיר ועל בניין עיריית תל אביב לאחר רצח רבין.''  
(המידע לקוח מוויקפדיה: http://he.wikipedia.org/wiki/גרפיטי)

מה הקשר בין גרפיטי לסקראפבוקינג אתם שואלים?! אז יש קשר ודי גדול.  גרפיטי הוא למעשה סוג של  Free style (סגנון חופשי), זרימה עם הרגשות והמחשבות. סגנון חופשי כולל הרבה שירבוטים, צבע וכיתוב ביד חופשית. הסגנון הופך כל יצירה לאישית ומיוחדת.
כיום ניתן לראות שימוש בסגנון זה בעיקר ביצירות כמו Art journals, קנווסים מעוצבים ופריטים נוספים הכוללים שימוש בנייר ומסתמנת עלייה בשימוש בסגנון זה גם בעיצוב דפי אלבומים.

הסוד שלי:
* להתאמן, להתאמן ולהתאמן. אימון תמיד משפר את רמת המקצועיות בכל נושא שהוא. הכיף שאפשר להתאמן בכל מקום, בתנאי שיש לכם דף או שניים לשרבט עליהם.
* למי שזה לא בא בטבעיות, קראו ספרים בנושא ותתאמנו.
* אם גם אחרי הרבה אימון, עדיין לא הצלחתם, השתמשו בתבניות או בחותמות הקיימות בשוק הסקראפ.
* זהו סגנון חופשי, תזרמו עם לבכם ואל תפחדו להיתלכלך.
* לפני שאתם עובדים על היצירה שלכם, רצוי לנסות קודם על דף נסיון, כי אין דרך חזרה, אלא אם עשיתם זאת קודם בעיפרון (שזו גם שיטה).
*  השתמשו בהרבה צבעים. כמה שיותר צבעים שונים, ככה יותר שמח.
* שרבוטים וכיתוב, הרבה ממנו,  אפשר לעשות על הכול ולא רק על נייר. למשל על התמונה עצמה או על שקף וכו'.  מה שצריך זה רק כלים מתאימים לכך.
* תשתמשו במוצרים לא שגרתיים לסקראפ, תשנו ותיצרו משהוא חדש, המייחד אותכם.
* שרבוטים על פרח או על אלמנט אחר, יכולים להוסיף ולייחד את הדף שלכם.
* עשיתם טעות? לא לדאוג. כל טעות אפשר להפוך ליתרון בעזרת הדמיון שלכם.
* השתמשו בצורות ותבניות שכבר יש לכם על הדף המדוגם וזרמו עם זה על המאטינג של התמונה או המשיכו עם זה על קטע חלק של הדף שלכם.
* עוד רעיון לשימוש בתבניות וצורות שיש לכם על הדף המדוגם, ציירו על הצורה עצמה, תוסיפו לה נפח ומשהוא ממכם כדי להפוך את הדף מותאם אליכם ואישי יותר.
* השראה אפשר לקחת מכל מקום, מדוגמה על תיק שאהבת או על שמלה או אפילו מפרח שראיתם ברחוב.
* תשברו את כל הכללים, כי הם נועדו לכך.

וכמו תמיד, אל תשכחו להנות תוך כדי התהליך











ועוד הרבה השראה בפליקר: 

2 תגובות:

Big Mook Craft אמר/ה...

איזה יופי הרבה השראה יש ברשומה הזאת וגם חומר מלמד. תודה!

עינת ספקטור אמר/ה...

פוסט נפלא ומעשיר!
הרבה תודה!